måndag 1 januari 2018

Nytt år och gammal kultur...


Kusin Ove tänkte klokt och tog även en kort på den gamla vackra chiffonjen som stod i en hörna i stora salen innan huset skulle rivas. Ett otroligt vackert hantverk av min farfar. 
På baksidan står noterat Paul Wikberg 1908. 
Jag minns från när jag var barn att farfar berättade att det fanns ett lönnfack med en överraskning i. Men hur jag än letade så kunde jag inte hitta gömstället.

Tack och lov är chiffonjen kvar, och står idag på hedersplats hos kusin Ingalill.

Farmor (1884-1970) och Farfar (1881-1969) 
Jag gissar att det är på farmors 80-årsdag,hon är högtidsklädd och med finaste silverbroschen i halslinningen.

Jämtlands Mejeriförening uppmuntrade och stödde sina mjölkleverantörer med diplom. 
Min farmor erhöll ett och det var hon så stolt över. Och hur stimulerades bönder för i tiden? Knappast med ekonomiskt bistånd från samhället, trots deras livsviktiga produktion. Då var inte arbetstiden reglerad för bönder, utan man jobbade ute så länge det var ljust och höst-vintertid gällde det att hinna med allt annat som hörde till bondlivet. Slakt, konservering, planering för kommande vår.

OCH ett stort tack tilll Svante Helmbaek-Tirén, kulturhistoriker som genom sina frågor om bland annat gamla hus fått mig att forska mera om hur det var att växa upp i Hoverberg.

2 kommentarer:

  1. Så underbara gamla släktbilder du har lagt upp! Många av bilderna har jag aldrig tidigare sett. Det väcker både goda tankar och roliga minnen. Tack både till dig och till kusin Ove.
    Hälsningar från Katta, dvs Karin.

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det fint att få ta del av dessa foton. Jag hoppas att Ove skickar fler, han vet att jag vill ha till bloggen. Och han har tydligen tillgång till gamla kort (en hel del genom sin mor antar jag) - och många väcker minnen till liv.

    SvaraRadera